*

Suoraa puhetta ajassa Itse koettava.

Mustalaisten kohtalo

  • Perheenjäseneniäni Haminalahden hovin väentuvan edessä 1950-luvun lopulla
    Perheenjäseneniäni Haminalahden hovin väentuvan edessä 1950-luvun lopulla
  • Mustalaisten kohtalo

Olen syntynyt Pohjois-Savossa, Haminalahden kartanon saunassa. Olimme kulkijamustalaisia ja Savo oli reviirimme. Kodittomalle kulkijalle talojen välimatkat olivat pitkiä. Alempi keskiluokka aiheutti kulkijamustalaisille kärsimyksiä kärsimysten jälkeen. Köyhät auttoivat köyhiä ja rikkaissa taloissa otettiin vastaan.

Silloin, 1940- ja 50-luvuilla mustalaisten kiertävä elämä ja kerjääminen olivat jotain muuta kuin tänä päivänä. Se ei tarkoittanut slummeja. Mutta yhteiskunnan arvot ovat niiltä ajoilta muuttuneet. Markkinatalous on luonut standardeja ja stereotyyppejä, ja tässä uudessa maailmassa mustalaisille ei ole ollut sijaa. Maailman mustalaisten olisi täytynyt pitää kovempaa ääntä omista arvoistaan, mutta onko se nyt jo liian myöhäistä? Onko meidänkin arvomme, yli tuhatvuotinen korkeatasoinen henkinen ja sosiaalinen kulttuuri, jonka omasimme, kadotettu ja kuollut sukupuuttoon?

Mustalaiset on koko maailmassa suljettu yhteiskunnan rajojen ulkopuolelle koska meidän perinteemme ja arvomme on sivuutettu, ne eivät aikoinaan kelvanneet valtaväestölle. Sittemmin mustalaiset asutettiin tehdasalueille ja lähiöihin, epäsosiaalisen valtaväestön naapureiksi. Tämän tuloksena mustalaisista tuli romaneja, jotka kadottivat nopeasti juurensa. Henkiset arvot muuttivat lähiöissä muotoaan. Niissä syntynyt romanikulttuuri oli valtaväestöltä omaksuttua ja valtaväestöllä hyväksytettyä kulttuuria, joka on ollut helppo ”virallistaa”.

Monikulttuurisessa Suomessa maahanmuuttajille tehdään parhaillaan samaa kuin aikoinaan mustalaisille. Heidänkin kulttuurinsa ”hyväksytetään” valtaväestöllä, ja sen seurauksena syrjäytetään marginaaliin, järjestelmän luodessa heistä vapaamatkustajia ja sosiaalipummeja. Kaikki tämä johtuu siitä, että yhteiskunnaltamme puuttuu monikulttuurinen osaaminen – näkemyksellisyys ja ymmärrys siitä, kuinka tulee rakentaa toimivaa monikulttuurista yhteiskuntaa.

Romanikulttuurin virallistuessa mustalaiskulttuurin edistäminen on unohdettu. Mustalaisena taistelin pitkään siitä, että minusta tulisi valtaväestön kirjailija. Tänä päivänä taistelen siitä, että minut tunnettaisiin jälleen ennen kaikkea mustalaiskirjailijana.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (82 kommenttia)

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Ei aivan helppotajuinen kirjoitus! Oliko "kulkijamustalaisten" elämänmuoto kaikessa ankaruudessaan ("kärsimyksiä kärsimysten jälkeen") siis arvokkaampi ja jotenkin luonnollisempi kuin nykyinen "romanikulttuuri", jossa ihmiset tuntevat elävänsä museoituina, reservaattiin vangittuina?

"Epäsosiaalinen valtaväestö" käsitteenä tarvitsisi myös selityksen. Mistä tuo epäsosiaalisuus alkoi, ja ovatko mustalaiset olleet alttiina tartunnalle?

Juuri kun olimme oppineet käyttämään sanaa "romani", se todetaankin hyysääväksi kukkahattutermiksi - reilua?

Käyttäjän veijobaltzar kuva
Veijo Baltzar

Kyllä oli, huomattavasti arvokkaampi. On tunnettu tosiasia, että valtaväestä puhui silloin yleisesti ’ylpeistä mustalaisista’, sillä heillä oli vahva identiteetti ja omanarvontunne. Kun vanhempani ostivat lapsilisärahoilla pienen mökin tehdasyhteisöstä, se oli kulttuurishokki pienelle lapselle. Silloin kuulin ensimmäistä kertaa kiroilua ja haistattelua. Näin viinanjuontia ja väkivaltaa valtaväestöyhteisöissä. Se oli huonoa esimerkkiä ja siihen kulttuuriin oli alistuttava, tai joutui lyötyjen sakkiin. Niin kuin olen monesti kirjoittanut, fyysisesti kulkijamustalaisten elämä oli tietyllä tavalla köyhää, mutta köyhempää kuin paikalla asuvien. Päinvastoin, tunne-elämä ja henkinen elämänlaatu oli kiertävillä mustalaisilla korkeatasoista, paikallaan asuvien mustalaisten henkinen kulttuuri, sivistys ja moraali rappeutui päivä päivältä.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

".. paikallaan asuvien mustalaisten henkinen kulttuuri, sivistys ja moraali rappeutui päivä päivältä."

Missähän aikataulussa ja tuskin kaikkien. Nuorena oli kodistani arviolta kilometrin päässä romanien iso omakotitalo ja kun tie sinne vei pihamme ohi kohtasin kerran siinä ollessani mustalaisen, joka kysyi missä täällä asuu tummia; miten yleinen se nimitys tumma oli? Ja tiesinhän minä missä kun tunsin lapsensa, yhden samalta luokaltakin. Perinteitä siellä pidettiin yllä.

Ja samalla alueella oli kerran tietyö, jossa kaivettiin kaiketi viemäriä. Kaivuuhommissa oli romani, joka kuitenkin otti loparit sanoen syyksi jotta ei tulisi tavaksi - tosin en itse kuullut, ja saattoi jostain syystä olla herjakin jos piti paikkansa.

Poikkesivat meillä jollain unohtamallani asialla ja yksi ennustikin kädestä. Valitettavasti en muista loppua, alkuosa kun ei ollut ympäripyöreää ja osoittautui myöhemmin pitäneen paikkansa.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Kuten ensimmäinenkin kommentoija huomauttaa hyvin huomionarvoista tuossa kirjoituksessa on "mustalainen" -sanan korottaminen arvoalttarille verrattuna "romani" -sanaan.

Meiltä "valkolaisilta" on kielletty "mustalainen" -sanan käyttäminen.
Ja juurikin siksi, että romaneja ei saa halveksua.

Voitko hiukan analysoida lisää asian tätä puolta?

Käyttäjän veijobaltzar kuva
Veijo Baltzar

Minun vanhempani ja esi-isäni olivat mustalaisia, ja kuulin ”romani”-sanan ensimmäisen kerran 50-luvulla. Minä kunnioitan juuriani ja olen siis mustalainen. Tähän romanikulttuurin virallistamiseen liittyy tietysti järjestäytyneen maailman tasolta yhtenäisyys, toisin sanoen järjestäytyneen maailman kontrollointi. Nimittäin romanikulttuurissa mustalaiset assimiloivat usein itsensä. Järjestäytyneellä maailmalla, tässä tapauksessa, virkavallalla oli yhtenäiset ohjeet, kuinka käsitellä mustalais/romaniväestöä. Mustalaisilla oli identiteetti, heitä ei ole koskaan voinut käsitellä saman kaavan mukaan. Kuten ei voi minuakaan fraaseilla, iskusanoilla, valmiiksi kirjoitetuilla lauseilla, kumota tai syrjäyttää. Puhun kieltä, johon he joutuvat miettimään mitä vastaavat, koska paperilla ja lakipykälissä ei löydy siihen valmiita vastauksia.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Kulttuuri on vaikea asia varsinkin valtakulttuurin joukossa elävälle vähemmistölle.

Esimerkiksi juutalaiset ovat sopeutuneet hyvin suomalaiseen valtakulttuuriin, mutta silti käsittääkseni säilyttäneet oman kulttuurinsa.

Käyttäjän veijobaltzar kuva
Veijo Baltzar

En käyttäisi juutalaisten kohdalla sanaa ”sopeutuminen”. Sanoisin, että he ovat älykkäästi integroineet itsensä valtayhteisöön vuosituhansien ajan. Noudattavat järjestäytyneen maailman sääntöjä ja lakeja, mutta eivät ole millään muotoa assimiloineet itseään. Heillä on edelleenkin omat yhteisönsä, joissa on omat henkis-fyysiset lait ja järjestys, mukaan lukien uskonto; niin kuin minullakin. Noudatan järjestäytyneen maailman sääntöjä, mutta elän kuin mustalainen tinkimättä henkilökohtaisessa elämässäni . Mutta ei näitä asioita korosteta – juutalaiset enkä minä mustalaisena niin tee. Jos vähemmistöt rupeavat korostamaan kulttuuriaan, silloin joutuu epäilemään, onko heillä identiteettiään. Siitä romanikulttuurista valtaväestökin tekee tänä päivänä ”kulttuurisia tutkimuksia”, mutta se ei enää ole mustalaiskulttuuria, pikemminkin markkinataloutta.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Pidän lähinnä makuasiana, käytetäänkö tässä termiä "sopeutuminen" vai "integroituminen". Mutta sulautuneet he eivät ole, vaan ovat säilyttäneet tapansa ja kulttuurinsa, joita eivät kuitenkaan tuo näkyvästi julkisuudessa esiin. Maahanmuuuttajista puheen ollen, jos he korostavat liian näkyvästi omaa kulttuuriaan, heidän kotoutumisensa vaikeutuu.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Alustajalla olisi nyt tilaisuus kertoa, mitä ne arvot ovat, jotka on sivuutettu ja joista tulisi pitää kovempaa ääntä.

Käyttäjän veijobaltzar kuva
Veijo Baltzar

En tietenkään voi niitä lähteä yksityiskohtaisesti luettelemaan, mutta joitakin mainitakseni:

Yksi tärkein lähtökohta mustalaiskulttuurissa on: KATSO IHMINEN ALALLEEN. Se on perussääntö kaikessa ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa – korkeatasoista henkissosiaalista diplomatiaa, jota ei enää ymmärretä. Ja mitä se sitten tarkoittaa: kunnia sille, kenelle se kuuluu. Älä vaadi toiselta enempää kuin hänellä on siipiä. Hyväksy hänet sellaisenaan, ja paljon paljon muuta.

Mustalaisilla on ollut maailman korkeinta henkissosiaalista kulttuuria, ja he ovat olleet tunneälyn neroja. Suomen mustalaisten valmistamien kultakorvarenkaiden tasoon pystyy yltämään edelleenkin Suomessa vain yksi kultaseppä. Mustalaiset olivat hevoskuiskaajia ja eläinlääkäreitä, vaikka eivät olleet käyneet päivääkään koulua. Puhumattakaan mustalaisten luomasta omaleimaisesta musiikista, runoudesta, teatterista ja kuvataiteesta.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

"he ovat olleet tunneälyn neroja."

Moni voisi takertua tuohon sanoen, että sitä tunneälyään he ovat valtavirran suuntaan käyttäneet lähinnä huijauksessa. Mutta toki esimerkiksi ennustajamustalaisnaisten kyky vakuuttaa asiakkaansa sanomastaan liittynee myös tuohon tunneälyyn ja tilannetajuun.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #13

"Mutta toki esimerkiksi ennustajamustalaisnaisten kyky vakuuttaa asiakkaansa sanomastaan liittynee myös tuohon tunneälyyn ja tilannetajuun."

Kaikista en tiedä, ennustanut kun on vain yksi eikä siinä ollut rahallakaan mitään tekemistä. Kaksi lasta vielä menettelisi yleistyksenä, mutta muu ei sitten millään.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Suomen alueella mustalaisten muuttuminen romaneiksi kesti 500 vuotta.

P.S. Suomessa ei ole koskaan ollut mustalaisten omalla romanikielellä kirjoittavaa mustalaiskirjailijaa.

Mustalaiskulttuurin edistämisen kannalta tämä olisi aivan ensiarvoista ja korvaamatonta vai mitä kirjailija Veijo Baltzar ?

Käyttäjän TarjaKaltiomaa kuva
Tarja Kaltiomaa

Nyt päästään asiantuntijan pakeille, joten voin varmaankin esittää kysymyksiä:

1. Olisi hyvä tietää mustalaisten arvoista, joita blogikirjoituksessa mainitaan.

2. Onko mustalaiset lähteneet liikkeelle emämaastaan Bulgariasta ja Romaniasta.

3. Jos he ovat Bulgariasta ja Romaniasta, miksi eivät keskittyisi siellä kehittämään ja harjoittamaan omaa kulttuuriaan.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Mustalaiset ovat lähteneet liikkeelle Intian alueelta ammoin. Heitä on asettunut nyky-Euroopassa eniten Romaniaan, Unkariin ja mm. Bulgariaan, mutta juuri niissä maissa avoin vainoaminen on suurinta, joten ei ole oikein asiallista toivottaa heille tervemenoa sinne. Ja muutoinkin Suomeen syntynyt suomalainen ei ole omaan syntymäpaikkaansa pystynyt vaikuttamaan ja hänen koko elämänkokemuksensa on Suomesta aivan samoin kuin sinullakin.

Käyttäjän TarjaKaltiomaa kuva
Tarja Kaltiomaa

En kysymyksilläni ole sanonut tervemenoa, vaan oikeastaan ajattelen myönteistä nationalismia. Kun Eurooppa on vaikeiden vaiheiden jälkeen rauhallinen maanosa, rauhan kannalta olisi tärkeää, että se voisi jatkua. Yleensä ajatellaan, että maassa maan tavalla. Suomessa on valtakulttuurina suomalainen kulttuuri ja suomalaiset ovat erittäin myönteisiä myös muille vaikutteille nykyään. Kasvuprosessi sekin on ollut.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Ranskan ja englannin "gypsy" on lyhennetty ranskan sanasta "Egyptien". Saattoi olla, että uuden ajan alkupuolella jokin mustalaispopulaatio ilmaantui Ranskaan Egyptin kautta – tai ehkä kyseessä oli vain väärinkäsitys: jostain idempää he tulivat. Tosiasialliset Euroopan mustalaisten sukujuuret ovat Intiassa.

Millä tavalla termit roma ja romani liittyvät Roomaan, romaaniseen ja Romaniaan, jos mitenkään?

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #17

Ranskaksi mustalainen on kylläkin "gitan".

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #28

Viimeisen sadan vuoden ajan on käytetty yleisesti termejä "manouche" ja "gitane". Manouche on termi, jolla useimmat suosikkikitaristini itseään kutsuvat.

https://en.wikipedia.org/wiki/Names_of_the_Romani_...

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #29
Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #32
Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #36

Jeps, kun tarkoitus ulottuu myös muihin "matkalla oleviin".

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #29

"Manouche" on myös mustalaisswingiä/jazzia.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #33

Niin, sitä ne mainitsemani kitaristit soittavat.

Pekka Hovatov

Puukkoa ei saa kantaa julkiseti, varastelusta saa mahdollisesti tuomion ja pimeän viinnan myynti ei enään kannata Helsinkadun kulmilla.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Blogille antamani suositus tuli ensisijaisesti kappaleesta...

"Monikulttuurisessa Suomessa maahanmuuttajille tehdään parhaillaan samaa kuin aikoinaan mustalaisille. Heidänkin kulttuurinsa ”hyväksytetään” valtaväestöllä, ja sen seurauksena syrjäytetään marginaaliin, järjestelmän luodessa heistä vapaamatkustajia ja sosiaalipummeja. Kaikki tämä johtuu siitä, että yhteiskunnaltamme puuttuu monikulttuurinen osaaminen – näkemyksellisyys ja ymmärrys siitä, kuinka tulee rakentaa toimivaa monikulttuurista yhteiskuntaa."

Maahanmuuttopolitiikkamme yrittää survoa maahanmuuttajat osaksi sosiaali- ja työttömyysturvajärjestelmää sekä muodollista koulutusjärjestelmäämme kotouttamisen runkona. Kun TE-keskukset eivät kykene palvelemaan edes normaalin suomalaisen koulutuksen saaneita, niin maahanmuuttajat eivät käytännössä saa sieltä mitään todellista tukea. Järjestelmän pitäisi pikimmiten joustaa siten, ettei tukia menetä lisätyön tekemisen vuoksi. Työ kotouttaisi yhteiskuntaan paremmin kuin yhteiskunta järjestelmiensä kanssa. Yksi syyrialainen pakolaisperhe menetti kolmen kuukauden tuet kun mies erehtyi olemaan vähän aikaa tehdastöissä. Nettotappiota perheelle reilu pari tuhatta euroa. Oppivatpa kerrasta pysymään pois rehellisistä satunnaistöistä.

Eikä maassa aina tarvitse olla valtaväestön tavoilla. Ei ne omat tavat pääsääntöisesti ole vahingollisia heille itselleen tai meillekään. Pikemminkin rikkaus.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

"Maahanmuuttopolitiikkamme yrittää survoa maahanmuuttajat osaksi sosiaali- ja työttömyysturvajärjestelmää..."

- Onko se noin yksioikoista? Eikö maahanmuuttaja itse milloinkaan tavoittele paikkaa turvajärjestelmissä, vaan hänet pakotetaan byrokratiaputkeen? Esimerkiksi työttömyyskorvausta ei makseta kenellekään ilman hakemusta, joten mikään sosiaalivankila Suomi ei todellakaan ole.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Ihan kuten suomalainenkin. Valtaosa työikäisistä hankkii toimeentulonsa työelämässä ja loput sitten eri tukimuodoista. Toki pienitoloiset hyödyntävät mm. asumistukea.

Ilman säännöllistä tuloa tulee jokaiselle äkkiä kylmä ja nälkä. Ihan yhtä joustamaton nykyjärjestelmä on suomalaisillekin, mutta maahanmuuttajat tarvitsisivat sitä joustoa vielä kipeämmin voidakseen siirtyä työelämän puolelle. Tai sanotaan vaikka, että nykyjärjestelmämme haittaa heitä vielä paljon enemmän kuin kantasuomalaisia.

Käyttäjän VilleHeiskanen kuva
Ville Heiskanen Vastaus kommenttiin #22

Faktat eivät tunnu Börjeä kiinnostavan. Meillä on ryhmiä, joista käy töissä vain n. 30% populaatiosta. Tästä ryhmästä monen työ liittyy olennaisesti vain tämän ryhmän olemassa oloon tai uusien tulijoiden opastamiseen. Heidän huoltosuhteensa on voimakkaan negatiivinen, eikä ole muuttunut paremmaksi kymmenissä vuosissa.

Pystyisivätkö mustalaiset luomaan hyvinvointiyhteiskunnan hienon kulttuurinsa pohjalta ja mikä mahtaa olla heidän huoltosuhteensa?

Käyttäjän amgs kuva

Tuo on se sama kappale, josta itse sanon ohoija! Haluaisin tietää missä on se homogeninen maahanmuuttajaryhmä, jolla on oma maahanmuuttajakulttuurinsa. Sen lisäksi eikö se ole niin, että Suomi on jo kuan sitten ollut monikulttuurinen maa. "Monikulttuurisessa Suomessa maahanmuuttajille tehdään parhaillaan samaa kuin aikoinaan mustalaisille. Heidänkin kulttuurinsa ”hyväksytetään” valtaväestöllä, ja sen seurauksena syrjäytetään marginaaliin, järjestelmän luodessa heistä vapaamatkustajia ja sosiaalipummeja. "

Käyttäjän mikasatta kuva
Mika Sarivaara-Satta

Suomi ei ole"koskaan" ollut monikulttuurinen, vaan jossain määrin monietninen yhtenaiskulttuuri.

Käyttäjän amgs kuva
Ana María Gutiérrez Sorainen Vastaus kommenttiin #53

Tuo "totuus" riippuu siitä miten kulttuuria ja monikulttuurisuutta määritellään.

Käyttäjän mikasatta kuva
Mika Sarivaara-Satta Vastaus kommenttiin #57

No, positiivisen väitteen esittäjällä on todistustaakka, ole hyvä.

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Hyvä, että tämä nyt vihdoin selvisi, että mustalaisia saa ja pitää kutsua mustalaisiksi. Huusko joskus minua oikaisi kyseisen sanan käytöstä ja olen yrittänyt opetella käyttämään romani-sanaa, mutta mustalainen on parempi.

Käyttäjän luomu65 kuva
Eero Mattila

Tää sanojen kyttääminen on niin tätä päivää. Teoista ei niin väliä, mutta sanoista rangaistaan. Oikeuslaitoksessa asti pohdittiin myös "Manne-tv" sanan laillisuutta tai laittomuutta. Valkolainen olisi varmaan saanut tuomion, mutta kun tekijä kuului samaan heimoon ei häkki heilahtanut.

- Mikä suomalaista virkakoneistoa oikein vaivaa? Keitä varten heidät on määrätty kyttäystehtävään ja kenen asiaa he ajavat? Kuten tämä blokikin antaa ymmärtää heimo on olemassa ja heimon jäsen on ylpeä erilaisuudestaan eikä "mustalainen" ole halventava sana.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

raajarikko -> vammainen -> invalidi -> liikuntaesteinen

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Blogisti antoi ymmärtää ettei mustalaisia enää ole olemassa kuin muistoissa.

Käyttäjän veijobaltzar kuva
Veijo Baltzar

Pekka Toivonen, tarkoitukseni oli herätellä ja haastaa, mutta se ei pidä paikkaansa että mustalaiset olisivat lakanneet olemasta. Nyt on mustalaisen, nyt on ihmisen aika. Sillä nuoret mustalaiset rupeavat ymmärtämään arvonsa ja kansansa rikkaan kulttuurin. Sama tapahtuu yhä enemmän myös valtaväestön keskuudessa. Mustalaisten kulttuurihan on aina ollut tunnettu yläluokalle, joka on ymmärtänyt ja arvostanut mustalaisten arvoja, mutta heidän arvonsa jatkuvasti tulevat tutummaksi yhä laajemmalle joukolle valtaväestön keskuudessa. Kulttuurienvälinen dialogi menee siis eteenpäin, meillä on toivoa.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Anja Eskonmaan sanoittama "Kultaiset korvarenkaat" on paljon helpompi laulaa käyttäen sanaa "mustalaisen", kuin kiemurrella mukakorrektisti vaikkapa muodolla "(Kohtasin kerran tiellä) etniseen vähemmistöön kuuluvan kansallispukuisen henkilön".

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Suosikkilevytykseni tästä Victor Youngin kappaleesta on Keith Jarrettin instrumentaali. Kakkosena Peggy Leen englanninkielinen. Suomenkielisiä versioita on äärimmäisen vaikea kuunnella muistamatta Loirin sanoja "ostaos multa talvirenkaat vainen".

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #51

Alkuperäisen taisi laulaa Marlene Dietrich saman nimisessä elokuvassa. Sitä en löytänyt, tässä Nina Simone ja myös Peggy Lee.

https://www.youtube.com/watch?v=0TWaYhPhE9g

ja onhan siitä tämäkin

https://www.youtube.com/watch?v=jsY2IdxMfic

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko Vastaus kommenttiin #54

Elinvoimainen biisi, mikäli levytysten määrää voi pitää mittarina! Hyvältä kuulostaa tämäkin:

https://www.youtube.com/watch?v=DiRp5SP-rsg

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #62

Makuasioista ei voi kiistellä ja äänellään Liemolakin lauloi. Mutta jos joku löytäisi Marlene Dietrichin alkuperäisversion niin siihen voisi verrata muita vokalisteja.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #68

Dietrich oli kyllä siinä vuoden 1947 leffassa, mutta kappaleen lauloi miesäänellään Murvyn Vye.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #69

Kiitos, en ole nähnyt enkä tiennyt.

Käyttäjän viljoh9 kuva
Viljo Heinonen

Jotain kummallista mustalais- nimityksessä on. Kun oli lapsi. Mustalaisia kutsuttiin mustalaisiksi, kunnes olisikohan tuo ollut 1960 -luvulla, kun meille selitettiin, että mustalainen on haukkumanimitys samalla tavalla kuin neekeri. Ensin ryhdyttin puhumaan tummista, kunnes meille selitetiin, että oikea nimitys on romaani, joka ei tarkoita kirjaa vaan ihmisryhmää.

En ole koskaan syventynyt miettimään, mitä vikaa on sanassa mustalainen. Saman mielikuvan se minussa synnyttää, kuin romaani. Tumma on epämääräinen, kun se voi tarkoittaa mitä tummaihoista ihmisryhmää tahansa. Tämä on minusta sen sortin asia kuin, jos vaikka nimitys somali kielletään sen kohdennuksen tarkkuuden vuoksi.

No, sitäpä odottelen, että mitä nimitystä meille somalin sijasta tarjotaan. Sanat ovat ihmeellisiä. Niillä voidaan sekä selvittää, että sotkea asioita, ilmaista ja peittää tunteita.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari

Olisi mielenkiintoista kuulla, millaiseen tilanteeseen olisit tyytyväinen Suomessa mustalaisten kannalta?

Olisiko oma kansallisvaltio mustalaisille/romaneille hyvä idea? Siis vähän Israel-tyyppisesti.

Monikulttuurisuus ei tunnetusti oikein toimi, mutta kansallisvaltiohan toimii aina hyvin.

Käyttäjän mikasatta kuva
Mika Sarivaara-Satta

Minua ei niinkään kiinnosta vähemmistön oikeudet, jos ko. vähemmistö ei ole kiinnostunut oman vähemmistönsä oikeuksista. Funktionaalinen osa mistä tahansa vähemmistöistä integroituu kyllä yhteiskuntaan, kuten osa mustalaisista 1500-luvulla Etelä-Pohjanmaalla. Dysfunktionaalinen enemmistö ripustautuu kulttuuriinsa ja perinnaistapoihin, koska kapasiteettiraja tulee vastaan, ja tätä indikoi sosiaalinen konservatiivisuus.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Romaanit on Suomen kansalaisia. Aivan kuten Evakot jota jotku tahot pitää vieläkin maahanmuuttajina.
Suomen rajojen sisällä olevat ei voi olla maahanmuuttajia,Karjala oli Suomea.
Jos ei muuta meidän "valkolaisten" olisi hyvä ottaa edes mallia Romaanien kulttuurista se miten he kohtelevat vanhuksiaan.Päättäjistä lähtien.
Monella myös oppia löytyisi siisteydessä ja puhtaudessa mikä heille on hyvin tärkeä asia kodeissa.
Romaanien musiikki toi valtavasti elämyksiä siitä lähtien kun Taisto Tammi hyväksyttiin musiikkipiireissä.
Meistä itsestä riippuu miten kohtelemme muita.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Taisto Tammi oli tietääkseni musiikkidiktaattori Toivo Kärjen tekaisema taiteilijanimi Taisto Lundbergille. En kuitenkaan iskisi Kärkeen rasistileimaa, koska hän nimesi monia muitakin laulajia uudelleen puhtaasti julkisuutta varten.

Taisto Tammen hauta on Valkealan kirkkomaassa Kouvolassa, ja muistokivessä mainitaan molemmat sukunimet.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Totta. Oliko sillä jotain vaikutusta muiden pääsyssä noihin piireihin?
Pääseekö vielä nytkään 2017 Romaani yrityksiin töihin helposti, vaikka olisi hyvin koulutettu?
Ennakkoluulot on isketty takaraivoon jo kauan. Työtä vieroksivia ym.soopaa.
Meitä isoaikäluokkaa peloteltiin aina pentuna:"Jos et ole kiltisti mustalainen tulee ja vie sut"!
Tuolloin ei ollut sosiaaliturvaa kaikille.Ei katsottu että kaikki tarvitsevat asunnon ja että on valtion velvollisuus pitää siitä huoli. Aika olemattomat oli yhteiskunnan tarjoamat palvelut siihen aikaan Romaaneille. Tuskin saivat edes lapsilisiä tuohon aikaan .Vaikka nuo on perustuslakiin kirjattu,yhdenvertaisuuslailla.

Ei me valkolaisetkaan kaikki olla mallikansalaisia mutta harvemmin se vedetään esiin.

Käyttäjän mikasatta kuva
Mika Sarivaara-Satta

Evakot=suomalaisia, mutta romanit= Suomen kansalaisia, mutta eivät suomalaisia.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Jos oikein veivataan niin me Suomalaiset muutimme tänne ja olemme löhtöisin Etopian tienoilta. Josta polveutuu kaikki ihmiset eri mantereella.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Ehkä emme anna sinulle yksinvaltaa määritellä ketkä ovat suomalaisia. Ne romanit (tai mustalaiset) jotka itse tunnen ovat minulle suomalaisia.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #34

Ymmärrän Börjen tarkoituksen, mutta musiikkitoimittajana tunnen kyllä enemmän ranskalaisia, belgialaisia ja englantilaisia mustalaisia :)

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen Vastaus kommenttiin #39

Mustalainen kertoo lähinnä kulttuuriperimästä. Suomalainen alkuperäisestä tai nykyisestä pitkäaikaisesta asuinpaikasta, joka saa sinut kokemaan olevasi suomalainen. Ymmärrän hyvin, että valtaosa maailman mustalaisista ei ole suomalaisia, mutta minun tuntemani ovat.

Käyttäjän jussiosmola kuva
Matti Jussi Korhonen Vastaus kommenttiin #39

Alustus on hyvä.

Jari-Pekka, sinulla kun on tuo "jazz forever", niin mitenkäs silloin suu pannaan, kun "mustalaisjazzia" soittaa vaaleatukkainen, pohjoiskarjalainen Olli Soikkeli NYC:n clubeilla mukana muita soittajia eri kulttuureista.

Hiukan meni ohi alustuksen, ehkä halusin tuoda esille, että tuo Soikkeli on taitava kitaristi - ja tosiaan erikoistunut juuri mustalaisjazziin - mitä se sitten onkaan, tarkkaan ottaen.
Ehkä Baltzar tietää tuosta jazzin lajista.

Lisäys: Vastaus meni väärään kommenttin. Sori. Po. Jari-Pekalle.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #78

Ollista oli muutama vuosi sitten Vapaavuorossa enemmänkin puhetta, mutta en muista kenen avaukseen liittyen. Hän on tietysti soittanut usein Tampereellakin. Tässähän tätä:

https://www.youtube.com/watch?v=do1encCa5TU

https://www.youtube.com/watch?v=Ee0B8kaOGNs

https://www.youtube.com/watch?v=ObwJkpU4_HY

Kulttuuri on kulttuuria, eikä kysele hiusten väriä. Kitaristin tapauksessa olisi tietysti hyvä, jos kaikki sormet olisivat tallella, mutta Django osoitti, ettei senkään niin väliä ole.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #78

Vähän lisää monikulttuuria:

Vuonna 1923 Nellie Casman levytti Samuel Steinbergin klezmer-hitin Yossl Yossl, josta tuli jazzstandardi Andrews Sistersin levytyksen jälkeen ja suomalainen iskelmä (Joosef Joosef) Harmony Sistersin levyttämänä (myöhemmin myös Kinnusen sisarusten ja Sielun Veljien).

Joaquin Rodrigo sävelsi Concierto de Aranjuezin kahdelle kitaralle ja orkesterille vuonna 1939. Miles Davis ja Gil Evans tekivät siitä jazzstandardin ja sointujen pohjalle on kirjoitettu montakin iskelmää.

Tässä Olli ja Vinny soittavat jälkimmäisen introna ensin mainittuun, Pennsylvanian Groven Django Gypsy Festissä. Tämä on siis aitoranskalaista jazz manouchea, jonka keksi belgialainen Django Reinhardt:

https://www.youtube.com/watch?v=oZGmQybtdyw

Käyttäjän mikasatta kuva
Mika Sarivaara-Satta Vastaus kommenttiin #34

Suomalainen haluaa identifioitua suomalaiseksi, ja muut suomalaiset tunnistavat hänet suomalaiseksi. Simple.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen Vastaus kommenttiin #42

En kykene oikein tunnistamaan esimerkiksi persuja suomalaisiksi. Siis sellaisiksi kanssaihmisisksi, joita kohtaan tunnen aitoa samankaltaisuutta. Mutta on nekin piru vie suomalaisia.

Käyttäjän mikasatta kuva
Mika Sarivaara-Satta Vastaus kommenttiin #44

Mikä estää sinua tunnistamasta heitä suomalaisiksi, mutta kykenet tunnistamaan itsensä mustalaiseksi identifioineen suomalaiseksi?

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #42

Kysyn silkkaa uteliaisuuttani, mahtaako kommentoijalla olla tietoa siitä, miten Koilliskairan Sarivaarassa ihmiset identifioituvat?

Käyttäjän mikasatta kuva
Mika Sarivaara-Satta Vastaus kommenttiin #46

Sarrevarri antanee osviittaa.

Käyttäjän viljoh9 kuva
Viljo Heinonen

Niinpä kansallisuus ja kansalaisuus ovat eri asioita. Suomen kansalainen voi olla kansallisuudeltaan, romaani, saamelainen, tataari, venäläinen, somali, intialainen, kiinalainen, filippiiniläinen ja ihan mikä tahansa, kun vain täyttää kansalaisuusehdot ja on hakenut ja saanut Suomen kansalaisuuden, ellei se ole tullut suoraan suomalaisten vanhempien perintönä siitä riippumatta, missä on syntynyt.

Käyttäjän VesaPeltola kuva
Vesa Peltola

Yhteiskunnalla on oikeus ja velvollisuus suhtautua kriittisesti kulttuurien yhteiskunnalle haitallisiin ilmiöihin oli sitten kysymyksessä esimerkiksi mustalaisten väistämiskulttuuri tai aiemmassa blogissa kommentoitu alaikäisten genitaalialueisiin kohdistuvat leikkaukset.

Minusta väite, että valtaväestöstä johtuen mustalaiset ovat joutuneet vaikeuksiin tuntuu hyvin yksipuoliselta. Ennemminkin heidän kulttuurinsa ei ole ollut sopeutuvainen yhteiskunnan muuttumiseen ja sitä myötä osaamistarpeiden muutokseen. Aikaisemminkin elämäntapa taisi johtaa ainakin materialistisesti hyvin köyhään elämään. Blogisti tuo esiin vain rusinat pullasta esitellessään kulttuurinsa helmiä. Kulttuuri, jonka jäsenten osalta yhteiskuntamme on vuosikausia ollut lähinnä vain maksajan osassa (rikollisuus, sosiaalimenot ym.), ei ole suurta ylistystä ansainnut.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Mikä johtaa rikollisuuteen? Eriarvoisuus,köyhyys,työttömyys,ei ole sosiaaliturva yhdenvertainen.Kuten ei ole nytkään työttömille,tulottomille.
Sos.turva suosii rikkaita ja tuloja saavia.
Otappa selvää siitä huomaat että -94 suunta kääntyi köyhiä ja tulottomia työttömiä syrjiväksi. Se ei enää ole Kansan sosiaaliturva.Yhdenvertaisuuslailla kaikille Suomen 5,4 milj.kansalaiselle. Vauvasta-vaariin.Miljonääristä-köyhiin .Kaikille.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

JK.
EU-sopimuksen myötä sosiaaliturva myös:
Sengelmaista tulevat
Virolaiset (keikkamiehet)Lapsilisä,kothoidontuki,työmarkkinatuki.
Maahanmuuttajat
Paperittomat

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Miten muuten mustalaiskieli voi Suomessa? Vieläkö sitä käytetään joissain yhteyksissä? Ainakin vuonna 1970 Hortto Kaalo vielä esitti näin:
https://www.youtube.com/watch?v=Zaj8SrPpNik

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Romanikieli on todellakin olennainen osa romanikulttuuria. Ihmettelenkin miksi blogisti ei lainkaan tuo esiin tätä näkökulmaa.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Sitähän ei ennen edes opetettu ulkopuolisille, miten lie nykyään?

Käyttäjän veijobaltzar kuva
Veijo Baltzar

Hyvät ystävät ja kansalaiset,
Kiitän kaikkia hedelmällisestä keskustelusta. Mustalaisten arvoista on kovasti kyselty, ja vastauksena siihen haluan suositella luettavaksenne seuraavan artikkelin, joka pohjautuu haastatteluuni muutaman vuoden takaa. Näistä asioista voimme varmasti jatkaa keskustelua esimerkiksi Facebook-sivuillani (www.facebook.com/VeijoBaltzar1) myös tulevaisuudessa. Eli tervetuloa sinne, jos mustalaisten arvot sekä kulttuuri kiinnostavat.

Aamuposti 5.3.2015 "Yhteisö antaa varmuutta"

http://www.aamuposti.fi/artikkeli/270598-yhteiso-a...

"Baltzarin mukaan itsevarmuuden suhteen ei voi yleistää. Menneiden aikojen kulkijamustalaiset olivat tosin hyvällä itsevarmuudella ja itsetunnolla varustettuja. Hyvän itsetunnon takana oli silloin – ja on edelleen – yhteisö."

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Vai niin. Naamakirjaan en kuulu, mutta voimassa on kutsu mustalaiselle kylään. Enkä aio ottaa puheeksi mustalaisten arvoja ellei ota itse esille, ja tuskin ottaa. Sisäänlämpiävä kulttuuri se kaiketi edelleenkin on ja ulkopuoliset älkööt kyselkö siitä mitä ei haluta kertoa, mutta kukas kissan hännän nostaa ellei Veijo B itse.

Edit: Et vastannut kysymykseeni #55: miten yleinen nimitys tumma oli?

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto

Mustalaisten / romanien asema parantuisi varmasti, jos he koittaisivat enenevässä määrin sitä säänmöllistä opiskelua ja työntekoa, kuten valtaväestönkin edustajat.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

lainaus:
koittaisivat enenevässä määrin sitä säänmöllistä opiskelua ja työntekoa

Saisivatko he yhtä helposti esim.opintolainaa ja yliopistoihin,AKK opiskelupaikkoja ,kuin "valkolainen"?
Moniko yritys ottaa Romaanin töihin ?
JK.Joka keväinen ilmiö jo pitkään :n.100 000 koulusta valmistunut jäi ilman työ ja opiskelupaikkaa.
lähde:
YLE-15
Missähän on vika?

Käyttäjän JukkaLampinen1 kuva
Jukka Lampinen

Missä on suomalainen kulttuuri, museossa, siellä voi käydä tutustumassa siihen mitä suomalainen kulttuuri on muinnoin ollut.
Entisistä suomalaisista ei ole jäljellä juuri mitään, me olemme muuttuneet.
Museoon entinen kuuluukin, sama koskee romaneja ja Saamelaisiakin.
Saamen kansalaispuvut ja mustalaisten pönkkä hameet ja paimentolais elämä, kuuluu museoo.
Kaikki me ollaan muututtu ja niin pitääkin, ei pienet kansat voi elää museo elämää ei siihen ole mahdollisuutta kellään muullakaan.
Museo elämän eläminen on tekopyhää valheelista teeskentelyä, kyse on ahneesta itsekkäästä kultuuri rahastuksesta.

Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila

Mustalaiset tai romanit ovat todella surullinen luku, suoranainen painajaisuni, Euroopan historiassa. He ovat asuneet täällä meidän keskuudessamme toista tuhatta vuotta.

Minun lapsuudessani oli mustalaisleiri meidän lähellämme Helsingin Puistolassa. Sieltä käytiin koulussa hyvin epäsäännöllisesti, Meidän luokallamme oli muutaman aikaa 6-7 vuotta vanhempi tyttö, joka katosi taas nopeasti.

Kun nykyään puhutaan romaneista, muistan aina, että heidän kohtalonsa natsi-Saksassa oli sama kuin juutalaisten. Heistä puoli miljoonaa murhattiin tuhoamisleireillä.

Romaneja on paljon enemmän kuin meitä suomalaista. Meillä Suomessa romaneja asuu vain muutama tuhat. Se on vain jokunen promille siitä, mitä heitä asuu Romaniassa, Bulgariassa, Unkarissa, Tshekissä, Slovakiassa, Turkissa jne. Noissa maissa heitä ei ole saatu kotoutetuiksi tuhannessa vuodessa. Ilmankos nuo itäisen Euroopan maat eivät usko kotouttamistaitoihinsa ja kieltäytyvät siitä syystä vastaanottamasta Syyrian ja Afrikan pakolaisia. Tämä ongelma on pakko ratkaista.

Toivotan kaikkea parasta romaneille. Meidän on pakko oppia ymmärtämään toisiamme.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

"Noissa maissa heitä ei ole saatu kotoutetuiksi tuhannessa vuodessa. Ilmankos nuo itäisen Euroopan maat eivät usko kotouttamistaitoihinsa ja kieltäytyvät siitä syystä"

Eiköhän siihen kotouttamisen epäonnistumiseen ole syynsä:

Romanivähemmistöt kohtaavat Euroopassa laajaa ja vakavaa syrjintää. Amnesty vaatii Euroopan unionilta ja sen jäsenmailta konkreettisia toimenpiteitä, jotta romaneihin kohdistuva monisatavuotinen syrjinnän ja köyhyyden kierre saataisiin katkaistua.

https://www.amnesty.fi/tyomme/teemat/romanien-oike...

Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila

Seija Nylund, #75.
En tietenkään syytä kotouttamisen epäonnistumisesta romaneja. Tietojen mukaan niinkin lähellä EU:n "ytimiä" kuin Slovakiassa romanit elävät leireissään muista eristyksissä. He eivät pysty käymään kouluja eivätkä saa muutenkaan lakisääteisiä sosiaalipalveluja, koska heitä ei pidetä "normaaleina kansalaisina".

Tuollainen tyyli pitää saada loppumaan. Nuo itäisen Euroopan maat pääsivät EU:n jäseniksi kepulikonstein liian aikaisin, kun eivät täyttäneet ihmisoikeuskriteerejä. Siitä sitten alkoivat itäisen Euroopan romanien kerjuumatkat läntiseen ja pohjoiseen Eurooppaan.

EU:n olisi viipymättä ratkaistava romanien sosiaaliset ongelmat ja ihmisoikeuskysymykset sivistyneesti.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #76

Myös Brittein saarilla elelee paljon vaeltavia mustalaisia. Heidän kohdallaan on kysymys ennen kaikkea enemmänkin elämäntavasta ja kulttuurista kuin etnisestä taustasta, joka ei poikkea keskiverrosta kovinkaan paljoa, koska siellä asuu muutoinkin kaiken värisiä ja näköisiä ihmisiä. Osa Englannin romaneista on jopa vaaleahiuksisia.

Ehkäpä juuri tuo vaihtoehtoinen elämäntapa on se, jota tämänkin blogin kirjoittaja piti nostalgisesti arvokkaana osana kulttuuria. Ei niinkään päämäärä harmonisoitua valtavirran elämäntavan kanssa.

Käyttäjän jussiosmola kuva
Matti Jussi Korhonen Vastaus kommenttiin #77

Jo aikaa sitten Joensuun Linnunlahden leirintä alueella oli (rekistereistä päätellen) saksalainen 5-6 auton mustalaiskaravaani. Autot olivat suht uusia Mersuja ja matkailuvaunut suuria. Ne oli laitettu lähelle toisiaan rinkiin, kuin vaunut lännen elokuvissa.

Iltaisin porukka kokoontui keittokatokselle mukanaan suuri pata, jossa valmistui koko jengille, aahh niin tuoksuvaa lihapataa. Nälkä tuli tuoksutellessa.
Puuttui vain kitarat ja laulu.

Olisiko tuo sitä mustalaisromantiikkaa - päivitettynä.

Käyttäjän JukkaLampinen1 kuva
Jukka Lampinen

Suoraa puhetta niinkö, hyvä puhutaampa nyt sitten suoraan.
Romanit opettaa perinteidensä mukaan, lapsensa suhtautumaan halveksivasti työntekoon.
Vapaa ihminen ei tee työtä, Romanit opettaa lapsilleen saman asenteen kuin juutalaisetkin, he ovat parempia kuin muut ihmiset muiden yläpuolella.
Elanto hankitaan muita tyhmenpiä, heimon ulkopuolisia ihmisiä hyväksi käyttäen.
Tässä se Romanien kulttuurin perusta sitten on.

Käyttäjän saimaansisustus kuva
Hannu Koho

"...järjestelmän luodessa heistä vapaamatkustajia ja sosiaalipummeja."

Enpä nyt yleistäisi. Esim tataarit ja vietnamilaiset ovat kotoutuneet voimakkaasti työtä arvostavan kulttuurinsa ansiosta oikein hyvin.

Pitäisiköhän mustalaisten joskus pysähtyä katsomaan myös oman kulttuurinsa taikauskoisten rajoitteiden merkitystä vaikeuksiinsa? Ei kaikki ole aina "järjestelmän" syytä - varsinkaan niin hyvin kansalaistensa perustarpeista huolehtivan kuin Suomi on.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset