*

Suoraa puhetta ajassa Itse koettava.

Kaikki blogit puheenaiheesta Teatteri

Henkilökohtainen sukupuolihistoria

"Mä muutun. Musta tulee ehkä paljon parempi mies kuin ykskään mies jonka tunnen. Musta tulee ehkä jotain tosi hienoa."

Näin pohtii tulevaisuuttaan päähenkilö Valto Kuuluvaisen monologissa Eino - henkilökohtainen sukupuolihistoria, joka ensiesitettiin Mad House Helsingissä maaliskuussa 2016. Perjantaina ja tänään sunnuntaina se nähtiin myös Kutomossa osana Turku Pride 2017 -tapahtuman ohjelmaa. 

MONIKULTTUURISUUDEN ALASAJO KUOHUTTAA

Helsingin Sanomien artikkelissa pääjohtaja Mika Myllyaho esittelee Kansallisteatterin korjaustarpeita (HS 29.3.2017) ja toivoo, ettei jonossa ole muita.  Kirjoituksessa todetaan, että Opetus- ja kulttuuriministeriö, Museovirasto sekä Helsingin kaupunki ovat alustavasti näyttäneet korjaussuunnitelmalle vihreää valoa. Tällainen viesti herättää vapaan kentän toimijassa suurta huolta ja hämmästystä.

Salattu draama Oulun kaupunginteatterissa

Oulun kaupunginteatteri oy on Oulun kaupungin omistama osakeyhtiö. Teatterin toimitusjohtaja on Tuija Hyppönen ja taiteellinen johtaja Kari-Pekka Toivonen. Kaupunginteatterin hallituksessa valta on poliitikoilla.

Narrin rooleja jaossa- Espoon Teatteritalon kahden kerroksen kulttuuriväki

 

"Vuonna 2030 Espoo on luova ja rohkea kulttuurikaupunki, joka tukee kestävää elämäntapaa. Eri sektoreiden välinen yhteistyö toimii ja kaupunki menestyy kokeilevalla ja uteliaalla asenteella. Kulttuuri ja taide ovat läsnä kaupungin hengessä, asukkaiden arjessa, fyysisessä kaupunkiympäristössä ja espoolaisessa identiteetissä." (KulttuuriEspoo 2030, Espoon kulttuuristrategia, kaupunginvaltuusto hyväksyi ohjelman 19.11.2015).

Narrin rooleja jaossa- Espoon Teatteritalon kahden kerroksen kulttuuriväki

 

Vuonna 2030 Espoo on luova ja rohkea kulttuurikaupunki, joka tukee kestävää elämäntapaa. Eri sektoreiden välinen yhteistyö toimii ja kaupunki menestyy kokeilevalla ja uteliaalla asenteella. Kulttuuri ja taide ovat läsnä kaupungin hengessä, asukkaiden arjessa, fyysisessä kaupunkiympäristössä ja espoolaisessa identiteetissä. (KulttuuriEspoo 2030, Espoon kulttuuristrategia, kaupunginvaltuuston hyväksyminen 19.11.2015).

MamaMia on ilman väkivaltaa ajankohtainen aihe uusperhe ja yksinhuoltaja

 

Pariisin murhenäytelmien kevennykseksi kannattaisi tutustua oman Maamme kulttuuritarjontaan.

Myös suomenkielisten kuuluisi käydä Maamme ehkä vanhimmassa teatterissa, Svenska Teatern.

Olin eilen perheeni kanssa katsomassa Mama Mia, På svenska teatern lö, 2015-11-14 kl.  13:00.

Nurille oman isänsä identiteetin tunteminen on tärkeätä. Teatterin tapahtumiin kuului myös kaksi yllättävä aitoa avioliittoa.

Mamma Mia on vuonna 2008 ensi-iltansa saanut brittiläinen elokuvamusikaali.

Tämä on politiikkaa - tämä on markkinataloutta - tämä on sitä vientiä.

Ohjaan vuosina 2016-2020 käsikirjoittamani monikulttuuristen eurooppalaisten yhteiskuntien kipukohtia, nykytilaa ja tulevaisuutta käsittelevän musikaalinäytelmän seitsemässä Euroopan maassa. Kyse on Luovan kulttuurin yhdistys Drom ry:n tuottamasta, johtamastani kansainvälisestä teatteri-, dokumenttielokuva- ja tutkimushankkeesta Euroopan monet kasvot. Kahdensuuntaiselle integraatiolle taiteen ja kulttuurin keinoin omistettuun hankkeeseen on sitoutunut 18 yhteistyökumppania yhteensä kahdeksasta EU-maasta. Yhteistyösopimukset on allekirjoitettu.

SUOMALAISEN KULTTUURIVIENNIN LÄPIMURTO

Suomi tekee kulttuuriviennin historiaa. Kulttuurineuvos, kirjailija Veijo Baltzar ohjaa vuosina 2016-2020 käsikirjoittamansa monikulttuuristen eurooppalaisten yhteiskuntien kipukohtia, nykytilaa ja tulevaisuutta käsittelevän musikaalinäytelmän seitsemässä Euroopan maassa. Kyse on Luovan kulttuurin yhdistys Drom ry:n tuottamasta, Baltzarin johtamasta kansainvälisestä teatteri-, dokumenttielokuva- ja tutkimushankkeesta Euroopan monet kasvot.

Kulttuuripolitiikka pysyvyydestä muutokseen

Taiteen ytimessä on luovuus ja luovuuteen kuuluu jatkuva muutos. Valtiollisesta taiteen tukijärjestelmästä muutosvoima puuttuu tyystin. Sattumaa se ei ole. Kun järjestelmä luotiin 60-80 -luvuilla, maailma ja kulttuurin tarjonta näyttivät kovin erilaisilta. Muutos oli uhka ja valtion tuen piti tarjota turvaa ja pysyvyyttä. Tässä onnistuttiin liiankin hyvin.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä